Satan wil je echt een grote dienst bewijzen!
door
Martin Zender

Arme Petrus! Hij wilde alleen maar helpen! Jezus was begonnen aan Zijn discipelen Zijn dood aan te kondigen, door ze te vertellen dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en lijden onder de oudsten en de hogepriesters, en uiteindelijk ook gedood worden. Hij zei ook dat Hij op zou staan uit de dood, maar Petrus had dat deel niet zo goed gehoord. Hij riep Jezus even apart (denk je eens in, dat je de Schepper van het universum even apart roept) om even met Hem te spreken. En hij zei het volgende:

"God zal U genadig zijn, Heer! Dit zal aan U niet gebeuren!"
(Matt. 16:22;SW)

Was dat niet aardig van Petrus? Ik vind van wel. Het was menselijke emotie. Wie zou niet willen dat een zo geliefd mens bewaard zou worden voor het vreselijke lot dat door Jezus was beschreven?
Was Jezus onder de indruk? Laten we eens kijken:

"Hij nu, omgedraaid zijnde, zei tot Petrus: Ga achter Mijn weg, Satan! Jij bent Mij een valstrik, omdat jij niet de gezindheid hebt die van God is, maar die van de mensen."
(Matt. 16:23;SW)

Het menselijk gezichtsveld ziet vrijwel altijd zaken in verband met een korte termijn voordeel. Dit is over het algemeen waarom we willen wat we willen, wanneer we het willen. En als we goede mensen zijn, willen we ook dingen voor andere mensen, wanneer wij willen dat ze ze hebben. Dit is een fraaie eigenschap, totdat het ingaat tegen wat God wil. Wat zijn de verlangens van God?
Jezus vertelde het Petrus, maar Petrus geloofde Hem niet. Maar het zijn Meester een pijnlijke dood besparen maakte geen deel uit van de goddelijke agenda. Petrus' Meester moest sterven om de wereld te redden van haar zonden. Petrus twijfelde er aan dat lijden en dood zo'n zegen zou kunnen brengen.

Wij weten beter. En toch, ondanks dit alles, beschouwen we, meestal, al het lijden en dood als bewijs dat de wereld in chaos is, terwijl God een tukje doet. Niets kan verder van de waarheid zijn. Onze Heer noemde Petrus "Satan", omdat hij zoiets dacht, en ons denken is nog steeds aan het werk om ons te proberen er van te overtuigen dat alleen de goede dingen van God zijn, en dat alle dingen die wij kwaad vinden van Satan zijn. Door op deze manier te geloven, vallen we in de valstrik van dezelfde Tegenstander die Petrus deed struikelen en Jezus inspireerde tot Diens berisping.

Wat dacht u van deze tegengestelde intuïtie: Het was Petrus' verlangen om Jezus te redden van pijn en lijden; en zijn wens voor hem om een lang, gezond leven te lijden, was van Satan. Maar het was het lijden en de dood van Christus, door de hand van godloze mensen, dat van God was.

Denken wij vaak achterstevoren? Jazeker!

Maar weinig van het kwaad in de wereld komt ons als zinnig voor. Wie kan het ons kwalijk nemen dat we inhalig zijn? Kunnen we het Petrus kwalijk nemen dat hij probeerde Christus te redden? Ik was geneigd hem het voorrecht van de twijfel te geven, tot ik me herinnerde dat Jezus Zijn dood en opstanding had geprofeteerd. In dat licht gezien, kunnen we het Petrus kwalijk nemen. Petrus zag het bewijs in de ogen en zei: "Nee, dat gebeurt niet!" We moeten erg oppassen niet dezelfde fout te maken. Het Boek Openbaring vertelt ons dat de ergste tijden die de Aarde ooit gezien heeft nog voor ons liggen. Zullen we het de wereld uit bidden?

Alle kwaad leidt echter uiteindelijk naar goed. God is de Enige Die dit kan doen. Hij schiep het kwaad (Jes. 45:7)...Die het licht formeer en de duisternis schep, Die het welzijn bewerk en het kwaad schep; Ik, JAHWEH, doe dit alles (HBN)., om zo het tegendeel te maken voor het goede. Wanneer alle goed onthuld zal zijn, dan wordt het kwaad uit Gods universum uitgebannen, voorgoed! Dat is Gods uitzicht, niet dat van de mens. Het ergste moet nog komen, maar dat is ook met het beste het geval!

Kom snel, Heer Jezus.


Overgenomen uit "The Clanging Gong News" - Vol. 2 - Issue 7.

ALL things © copyright by Martin Zender. All rights reserved.
U kunt meer Martin Zender vinden op zijn website:

Martin Zender
the world's most unorthodox Bible Scholar



www.hetbestenieuws.nl