De kerk in puin

Een korte overdenking van 2 Timotheüs
Paulus’ laatste brief aan de kerk.

door
Clyde L. Pilkington Jr.


2 Timotheüs 3
Beladen met zonden

Beladen met zonden
“Want uit dezen zijn er die binnendringen in de huizen en de vrouwtjes gevangen nemen, die beladen zijn met zonden en geleid worden door verscheidene lusten “
(2Tim. 3:6;SW)

Wat is de manipulerende kracht van het religieuze systeem over de “vrouwtjes” (en laten we de mannen niet vergeten!)? Schuld – de schuld van zwaar beladen zonden.

De reden dat deze vrouwen dwaas zijn en zo succesvol weggeleid kunnen worden, is dat het religieuze systeem hen “beladen” heeft “met zonden.” Deze vrouwen kijken naar het religieuze systeem voor een oplossing voor hun schuld – om die te bedekken of te begraven – terwijl het in feite het systeem zelf is dat hen met deze zonden heeft “beladen.”

Noah Webster*1) definieert “beladen” als “volgeladen, onderdrukt en belast.” Deze vrouwen zijn “volgeladen met zonden”; ze zijn “onderdrukt door zonden”; ze zijn “belast met zonden”. Ze zoeken tevergeefs verlichting bij juist het systeem dat hen vol laadde met onderdrukking en belasting.

Feitelijk zou de zinsnede “beladen met zonden” ook vertaald kunnen worden met “begraven onder zonden,” want het woord dat Paulus gebruikte was soreuo (Strong’s Greek Lexicon #4987).

“van een andere vorm van 4673”, die soros is. Het is interessant dat dit woord betekent dit woord “een begrafenismiddel” (dwz. een urn of kist).

Deze vrouwen zijn door het religieuze systeem met zo’n last van de schuld van zonden gemanipuleerd, dat ze er onder “begraven” zijn! Dit is altijd het belangrijkste stuk gereedschap van de religie geweest. Zondeschuld is wat mensen loyaal houdt aan de religie, en religie zal altijd zonde doen toenemen tot de hoogst mogelijke graad – zelfs tot het punt van voortbrengen en maken van nieuwe “zonden”!

De Farizeeën van Jezus’ dagen waren hierin ook meesters

“Zij nu binden zware en moeilijk te dragen lasten en zij plaatsen ze op de schouders van de mensen. Maar zij willen ze niet met hun vinger verroeren”
(Matt. 23.4;SW)

Paulus beschrijft het op deze wijze:

“want jullie tolereren het als iemand jullie slaaft, als iemand jullie verslindt, als iemand zich meester van jullie maakt, indien iemand verhoogd wordt, indien iemand jullie in het gezicht slaat”
(2Kor. 11:20;SW)

Door de eeuwen heen heeft de religie, om greep te houden op de massa, veel meer zaken “zondig” gemaakt dan ze werkelijk zijn. Door dat te doen laat de religie de noodzaak voor zichzelf toenemen. In feite kunnen, als we religieuze invloed in ons leven op ons gedrukt hebben gekregen, veel zaken die we gekend hebben als “zonde” dat inderdaad niet zijn.

Zonde, in de Bijbelse betekenis, is een aanslag tegen God (bijv. aanbidden van andere goden, de verhoging van jezelf of anderen tot gelijk aan of boven God), of tegen mensen (bijv. dat wat schadelijk of pijnlijk is voor anderen). Religie probeert altijd een lijst nieuwe “zonden” te maken*2) en toe te voegen aan de “zondecatalogus”. Hoeveel zaken beschouwen wij als zonde die in werkelijkheid alleen maar kettingen van religieuze gebondenheid zijn? Alleen omdat van iets lang en luid genoeg wordt gezegd dat het een zonde is, maakt het nog niet tot een zonde!

1.Noah Webster, American Dictionary of the English Language, 1828.
2.Ik heb in de loop der jaren een vreemde lijst met zonden gehoord, zoals: etalages kijken, de krant lezen, mannen die vrouwen de hand schudden, kaarten, biljarten, gaan zwemmen, brillen met een metalen montuur dragen, mannen die hun haar in het midden scheiden, benzine kopen op zondag, een korte broek dragen, kauwgom kauwen, tv kijken, naar de film gaan, cowboy laarzen dragen; maar zelfs enige van de meer populaire lijsten van “zonde” dienen onderwerp te zijn van een nauwkeurig onderzoek in het Woord van God.


Terug naar de index van "De kerk in puin"




Dit artikel is hier geplaatst met de toestemming van Clyde L. Pilkington Jr.
© www.hetbestenieuws.nl