De kerk in puin

Een korte overdenking van 2 Timotheüs
Paulus’ laatste brief aan de kerk.

door
Clyde L. Pilkington Jr.


2 Timotheüs 3
Zijn wie en wat we zijn

“En allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden”
(2Tim. 3:11;SW)

We worden opgeroepen te “leven”. We hebben geen “vorm”(:5) nodig, want we hebben “leven”(1:1). We worden eenvoudig opgeroepen te “zijn” – te zijn wie en wat we zijn in Christus. We worden gewoon opgeroepen om te “leven … in Christus Jezus”(:11)! We worden geroepen te leven in onze COMPLEETHEID in Hem (“compleet in Hem..” – Kol. 2:10). We worden geroepen Hem als ons Leven te genieten (“…Christus, Die ons leven is …” – Kol. 3:4).

We worden niet alleen geroepen om “te leven … in Christus Jezus,” maar om “godvruchtig” te “leven in Christus Jezus.” Dit woord “godvruchtig” hier is uniek. Dit bijzonder Griekse bijwoord komt maar twee maal voor in de Schrift. En het interessant dat ze beide voortkomen uit de pen van Paulus. De andere passage is in Titus (mogelijk Paulus’ voorlaatste brief. 2 Timotheüs was de laatste).

“Want de reddende genade van God verscheen aan alle mensen, ons opvoedend, zodat, de oneerbiedigheid en de wereldse verlangens verloochenend, wij verstandig en rechtvaardig en godvruchtig zouden leven in de huidige aion”
(Titus 2:11,12;SW)

Paulus leert ons hier dat genade onze instructeur is. Genade is de goddelijk aangestelde leraar in deze bedeling. Geen andere leraar is “gecertificeerd” (Gal. 1:11,12) – zelfs niet de oude schoolmeester van de wet (Gal. 3.25)!

Let er op dat er twee delen zijn in de genade leerstof:

“ons opvoedend … [1]verloochenend … wij zouden[2] leven…”

Verloochenend: Het eerste deel van het onderwijs is dat van “verloochenen”. Dit is inderdaad het eerste deel van de waarheid van onze identificatie en eenheid met Christus! De betekenis van het woord “verloochenen” is “afzweren, afwijzen”. Van de genade leren we over onze positie in Christus Jezus, en dan komen we op een plaats van overeenstemming (dwz. erkentenis) met God over wie we precies zijn.

Wat zal ons hierop volgende antwoord zijn aan het oude leven in Adam? “Dat is niks voor mij!” “Dat is niet wie ik ben!” is wat we zeggen over onze eerdere identificatie. Iedere gelovige zal óf verloochenen – dag na dag, moment na moment – wie hij was in Adam, óf wie hij is in Christus!

Leven: Paulus zegt “wij zouden leven”. Dit is het tweede deel van onze identificatie en eenheid met Christus! Wij zijn “levend voor God"(Rom. 6.11; Gal. 2:20). De Vader verlangt er naar Christus in de leden van de ecclesia, Zijn Lichaam, voor te stellen (2Kor. 4:10,119 en groot te maken (Filip. 1:20).

Nogmaals: Paulus’ nadruk ligt op ons levend. Genade leert ons te LEVEN! – te leven om te zijn wie en wat we zijn in Christus: godvruchtig!

Het is van belang om op te merken dat, volgens de context van 2 Timotheüs, dit godvruchtige leven er een is dat geleefd wordt buiten het religieuze systeem. Wat is nu precies het gevolg van het leven van een buitenstaander?

“En allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden”
(2Tim. 3:11;SW)

Vervolging kan vele vormen aannemen, maar wees verzekerd van dit ene (Paulus is hier zeer helder over):

“En allen die godvruchtig willen leven in Christus Jezus, zullen vervolgd worden
(2Tim. 3:11;SW)

Van waar zal deze vervolging komen? Het zal komen uit dezelfde plaats waar het altijd vandaan komt: religie! Het is het religieuze systeem dat altijd aan de wortel heeft gestaan van vervolging. Vergeet dat nooit. Religie bracht Jezus naar Golgotha; religie stenigde Stefanus; en religie had nu Paulus in een Romeinse gevangenis. De geschiedenis staat bol van het vuur van “heilige” oorlogen en kruistochten van de religie.

Verloochen het wereldse systeem van religie, en leef: “leef een godvruchtig leven in Christus Jezus”!

Het is onze roeping!


Terug naar de index van "De kerk in puin"




Dit artikel is hier geplaatst met de toestemming van Clyde L. Pilkington Jr.
© www.hetbestenieuws.nl