De kerk in puin

Een korte overdenking van 2 Timotheüs
Paulus’ laatste brief aan de kerk.

door
Clyde L. Pilkington Jr.


2 Timotheüs 2
Religieuze lusten

“Maar ontvlucht de jeugdige verlangens, maar jaag naar rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede met die de Heer aanroepen uit een zuiver hart”
(2Tim. 2:22;SW)

Paulus zegt Timotheüs “vlucht de jeugdige verlangens”(2:22), maar wat precies riep Paulus Timotheüs, volgens de context, op te doen? Waarvoor moest hij vluchten? Jeugdige lusten! Waaraan denken we meestal als we het hierover hebben? Men denkt vaak aan seksuele lusten, ontucht, de razende hormonen van een “teenager”, Maar zouden dit ook lusten kunnen zijn van een andere soort?

Eerst moeten we vat krijgen op dit woord “jeugdig”. We moeten ons herinneren dat Timotheüs, op het moment dat deze brief geschreven wordt, al vijftien jaar lang een metgezel van en mede-dienaar met Paulus was geweest. Nu moeten we toegeven dat Timotheüs een jonge man was toen hij er met Paulus op uit trok, maar na vijftien jaren kan hij nauwelijks meer een “teenager” genoemd worden.

Is seksualiteit de enige “jeugdige lust”? Of, kunnen we deze seksuele lusten vinden in de context? Wat is de context die deze waarschuwing omringt? De context is RELIGIE!

Daarom vertelde Paulus Timotheüs de jeugdige lusten van de RELIGIE te ontvluchten. Hoeveel jonge mannen, in het bijzonder familiemensen, hebben hun hart gezet op “grote dingen te bereiken voor God”? Dan, terwijl gevangen in de drukte van “dienen van God” naar hun eigen gepassioneerde inbeeldingen(m.a.w. lusten), hebben ze hun eerste verantwoordelijkheden van het echtgenoot en vader zijn verzuimd. Een menigte aan jonge mannen is weggelopen met de biografieën en voorbeelden van “grote Godsmannen”, door Bijbelscholen, instituten, universiteiten en seminaries, en zijn in het religieuze systeem getrokken door de krachtige aantrekkingskracht van aanvaardbaarheid, eer, prestige en respectabiliteit. Ongetwijfeld hebben velen van hen het gedaan met oprechtheid en liefde voor de Heer, maar de subtiliteit van de Tegenstander heeft juist deze passies gebruikt om zijn eigen doelstellingen te bereiken.

Paulus bekrachtigt dat deze “lusten” religieuze lusten zijn, omdat hij deze woorden twee maal meer gebruikt in deze brief – en zij, net als deze, zijn stevig geplant in de context van religie. Laten we Paulus zelf zijn woorden definiëren:

“een vorm van godsvrucht hebbend, maar de kracht daarvan ontkend hebbend. Vermijd ook dezen. Want uit dezen zijn de binnendringenden in de huizen en de vrouwtjes gevangen nemen, die beladen zijn met zonden en geleid worden door verscheidene lusten, altijd lerende en nooit in staat zijn tot de realisatie van de waarheid te komen”
(2Tim. 3:5-7;SW) “Want de era zal zijn dat zij de gezonde leer niet meer zullen toelaten, maar zij zullen naar de eigen verlangens leraren bijeenzamelen, omdat het gehoor verwend is, en zij zullen zeker het gehoor wegdraaien van de waarheid en zij zullen naar de mythen gekeerd worden. Maar jij, blijf nuchter in alle dingen, aanvaardt het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht jouw dienst volkomen”
(2Tim. 4:3-5;SW)

Let er op dat deze lusten te maken hebben met RELIGIEUZE instructie – met “leer” en “leraren”! (We zullen het hier later meer over hebben).


Terug naar de index van "De kerk in puin"




Dit artikel is hier geplaatst met de toestemming van Clyde L. Pilkington Jr.
© www.hetbestenieuws.nl