De kerk in puin

Een korte overdenking van 2 Timotheüs
Paulus’ laatste brief aan de kerk.

door
Clyde L. Pilkington Jr.


2 Timotheüs 2
Zelfreiniging van het grote huis

“Indien dan iemand zich hiervan zou reinigen, zal hij een voorwerp zijn met eer, geheiligd zijnde, bruikbaar voor de eigenaar, voor ieder goed werk gereed gemaakt”
(2Tim. 2.21;SW)

Wat was nu Timotheüs houding ten opzichte van dit “grote huis”? Moest hij binnen gaan (infiltreren) en proberen zaken om te keren? Er waren immers enkele voorwerpen van “eer” binnen! Moest hij proberen ze weer op het goede spoor te krijgen? Moest hij binnen gaan en proberen individuen te dienen?

Nee!

Wat was Paulus’ opdracht?

“Indien dan iemand zich hiervan zou reinigen, zal hij een voorwerp zijn met eer, geheiligd zijnde, bruikbaar voor de eigenaar, voor ieder goed werk gereed gemaakt”
(2Tim. 2.21;SW)

Wij die de Naam van Christus noemen moeten vertrekken uit de religieuze ongerechtigheid. We moeten onszelf niet slechts reinigen van de voorwerpen van “oneer”, maar we moeten onszelf reinigen van alle religieuze deelname in het “grote huis.”

Ruim op en reinig jezelf

Het woord dat met “reinigen”*24) wordt vertaald, wordt alleen hier gevonden en in 1 Korinthe 5:7. Wat leveren deze twee verzen ons een interessant contrast! In 1 Korinthe geeft Paulus de heiligen opdracht “Ruim dan… op” – een reiniging van iemand onder hen – terwijl Timotheüs wordt gezegd zichzelf te reinigen van het “grote huis”.

André Sneidar schrijft:

“Het valt me op dat veel van het preken en leren op het gebied van de religieuze establishment zich richt op activiteiten die gericht zijn op het veranderen van de maatschappij waarin we leven, met andere woorden: dat wij als Christelijke individuen een “positieve invloed” moeten hebben in de sociale, politieke en financiële systemen die onze maatschappij beheersen.

De fout van dit soort mentaliteit is dat men denkt dat we deel uitmaken van de “systemen” die de maatschappij regeren waarin we ons bevinden. Dit, echter, is tegengesteld aan de leer van onze apostel, Paulus.

Zoals we geleerd hebben zijn Paulus laatste woorden, zoals die zijn opgetekend, gericht aan een individu (en dus niet aan “de kerk” als geheel); “Ontvlucht…”(2:22). De bedoeling voor die trouwen (“zij die van Hem zijn…” - :19), die verlangen met gevolg door God gebruikt te worden voor Zijn plan en doelstelling (“voorwerpen van eer … bruikbaar voor de eigenaar” - :21) is dat zij afgescheiden en vrij moeten zijn (“reinig jezelf “ - :21) van de snode en lage elementen (“voorwerpen … van hout en aarde” - :20) die niet alleen afleiden van, maar zeker het werk van de Meester hinderen (“rechtvaardigheid, geloof, liefde en vrede” - :22) en in feite tegen Hem in opstand*25) zijn.”



24. Strong’s Greek Lexicon #1571.
25. Strong’s Greek Lexicon #G475. Antidiatithemai – Van G473 en G1303; jezelf tegengesteld opstellen, dat wil zeggen: twistziek zijn. Thayer: jezelf in opstand plaatsen, tegenstaan, je op je beurt plaatsen, ter hand nemen op je beurt, wraak nemen.


Terug naar de index van "De kerk in puin"




Dit artikel is hier geplaatst met de toestemming van Clyde L. Pilkington Jr.
© www.hetbestenieuws.nl